De bijbel zegt niet veel over kleding en kledingstijl, maar wat er staat is stof voor felle discussies.
We denken dat alleen de meer behoudende kerken kledingeisen hebben in de vorm van hoeden en rokken, maar dat klopt niet helemaal. Loop maar eens als Gothic een willekeurige kerk binnen, of in een getailleerde jurk en op naaldhakken of in een spijkerbroek met scheuren en een verwassen T-shirt. Of stel je voor dat zo iemand bij jou de kerk binnenstapt. Hoe zou er gereageerd worden?
Labels:
-
vrouwen mogen geen broeken dragen (Deuteronomium 22:5)
-
vrouwen moeten niet teveel sieraden en make-up dragen (1 Timotheüs 2: 9)
-
vrouwen moeten zich niet te bloot kleden, geen aanstoot geven (1 Timotheüs 2: 9)
-
vrouwen moeten een hoed op naar de kerkdienst (1 Korintiërs 11:5)
-
je moet netjes gekleed naar de kerk
Hoe je er ook tegenaan kunt kijken:
Waarom moeten vrouwen wel een rok aan, maar dragen de mannen geen blauwe kwastjes aan hun jas?
Twee bijbelse kledingvoorschriften die we nu niet meer toepassen komen uit Deuteronomium 22: 11 en 12.
Vers 11 zegt: “U mag geen kleding van twee soorten stof aantrekken, van wol en linnen tegelijk”. Dit staat na andere verboden op het samen gebruiken van dingen die niet bij elkaar passen.
Vers 12 zegt: “Aan de vier hoeken van het bovenkleed waarin u zich hult, moet u voor uzelf kwastjes maken”. De diepere betekenis daarachter staat in Numeri 15:38-41: “Spreek tot de Israëlieten en zeg tegen hen dat zij voor zichzelf, al hun generaties door, kwastjes moeten maken aan de hoeken van hun kleren. Aan de kwastjes aan de hoek moeten zij een blauwpurperen draad bevestigen. Die zal voor u aan de kwastjes zitten, opdat u, wanneer u hem ziet, aan al de geboden van de HEERE denkt en die doet, zodat u niet uw eigen hart en uw eigen ogen zult onderzoeken, waar u als in hoererij achteraan gaat; opdat u aan al Mijn geboden denkt en die doet, en heilig bent voor uw God”.
Dit lijkt mij nu een buitengewoon nuttig advies. Een ‘What Would Jesus Do’-polsbandje avant la lettre.
Als de mannen nou zo’n kwastje dragen, kunnen de vrouwen aantrekken waar ze zin in hebben.
Laten we even naar Paulus’ raad aan Timoteüs over de vrouwelijke kledingstijl kijken. Timoteüs wordt naar Efeze gestuurd om daar orde op zaken te stellen. “Het doel van al mijn waarschuwingen is, dat de liefde bij jullie groeit. Liefde uit een zuiver hart, uit een goed geweten en uit een eerlijk gemeend geloof. (1 Timoteüs 1:5 BB)” Het was allemaal uiterlijke schijn geworden daar. In die context zegt Paulus tegen Timoteüs: “Ook wil ik dat de vrouwen zich fatsoenlijk kleden, keurig en bescheiden. Ze moeten niet willen opvallen door ingewikkelde kapsels, veel sieraden en mooie kleren” (1 Timoteüs 2: 9).
Dress for succes was dus ook in bijbelse tijden geen onbekend fenomeen, maar niet de bedoeling in de kerk. We moeten ons niet willen onderscheiden door onze kleding, maar ook geen onderscheid maken op grond van kleding.
Het is een automatische reactie om op te kijken naar iemand die goed en duur gekleed gaat. Het is een teken van succes en we zijn graag in de buurt van succesvolle mensen. Sjofele kleding,slecht passend, of vuil zijn in onze ogen tekenen van falen en we houden niet zo van mensen die falen. We accepteren ze, we verdragen ze, we reiken ze de helpende hand, maar kijken toch een beetje op ze neer. “Ga daar maar zitten”, zeggen we tegen ze. En tegen de goed gekleden zeggen we: “kom vooral hier zitten”. Mensen beoordelen op grond van hun uiterlijk gaat in tegen het gebod om onze naaste lief te hebben als onszelf, zegt Jacobus (2: 1-9). Laten zien dat je beter bent dan die ander door middel van je kleding ook.
Laten we dus niet oordelen over mensen die wel of geen hoed opdoen naar de kerk, wel of geen rok dragen, wel of geen dure kleding en sieraden dragen of er een bepaalde kledingstijl op na houden. Laten we iedereen liefhebben als onszelf.
foto van http://glamradar.com/best-gothic-street-style-ideas/